Po tvrdém nárazu Huzinkovi prasklo šasi

Bisha/Chvalín – Tři dny před cílem skončil na Dakaru hybridní speciál ze severních Čech týmu MKR Technology. Stejně jako kamion Aleše Lopraise i posádka pilota Gerta Huzinka doplatila na zrádnou dunu v 10. etapě věhlasného dálkového závodu. Tvrdý a nečekaný náraz kamionu doslova rozlomil šasi. Posádka je ale v pořádku. V závodě pokračuje druhý z kamionů s pilotem Pascalem de Baarem.

„Musela to být neskutečná rána, ale v tuto chvíli je úplně nejdůležitější, že se posádce nic nestalo. Kamion totiž havaroval ve stokilometrové rychlosti, když posádka neodhadla jednu ze zrádných dun hned na začátku etapy. Ta je překvapila natolik, že po následném tvrdém nárazu prasklo za kabinou šasi,“ sdělil Mario Kress, hlavní konstruktér dakarského speciálu, když připomněl moment z předchozího dne, kdy duna, na kterou kolmo svítí slunce a závodníci nevidí sebemenší stín, podobně překvapila druhou posádku renaultu s Pascalem de Baarem. Zatímco v jeho případě se posádka zvládla oklepat a technika vydržela, ve středu Huzinkova sestava tolik štěstí neměla. A nebyla jediná. Na podobné duně skončily také ambice české posádky s Alešem Lopraisem. „Pozitivní je jen skutečnost, že se nikomu nic nestalo. Tato nehoda jen ukázala, jak bezpečně je speciál postaven, protože i přes silný náraz zůstala kabina netknutá a posádka z ní naštěstí vystoupila bez jakékoli újmy,“ oddechl si Mario Kress s celým svým týmem.

Pouhé tři dny před cílem tak končí snažení jedné poloviny holandského týmu Riwald Dakar, který měl ambice dojet v elitní desítce. Navzdory smůle v úvodní etapě se jí posádka s Gertem Huzinkem ještě snažila přiblížit, ale středeční 10. etapa dala historicky prvnímu hybridnímu speciálu v soutěži definitivní stopku. V závodě ale pokračuje druhý z renaultů od MKR Technology. Pascal de Baar třistapětasedmdesátikilometrový rychlostí úsek na trase z Wadi Ad Dawasiru do Biši zajel ve dvanáctém čase. Ve druhé části závod minul jeden z waypointů a kvůli tomu vypadl z elitní desítky. „Je to škoda, ale jinak naštěstí přijel Pascal do bivaku bez větších problémů – takže nás čeká jen výměna pneumatik, zadního diferenciálu, trochu poničené blatníky a samozřejmě celková kontrola,“ podotkl Mario Kress.

Středeční prověrku ovládl lídr celkového hodnocení Rus Sotnikov. Po Lopraisově nehodě Sotnikova v průběžném pořadí následují kolegové od kamazu – Nikolajev, Šibalov a Karginov. Holanďan s Kressovým kamionem je aktuálně šestnáctý.

Do cíle letošního 44. Dakaru tak zbývají poslední dvě etapy. Předposlední je pětisetkilometrová smyčka se startem i cílem v Biši s měřeným úsekem dlouhým necelých tři sta padesát kilometrů. Pořadatelé ale slibují největší technickou výzvu tohoto ročníku, při které budou na pořadu všechny typy dun a písků. Cíl pak přijde v pátek po dojezdu do Džiddy.

Výsledky – 10. etapa – Wadi Ad Dawasir – Bisha (375 km):

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 3:14:15

2 Nikolaev (RUS) Kamaz +1:27

3. Karginov (RUS) Kamaz +1:49

4. Casale (CHL) Tatra +2:35

5. Shibalov (RUS) Kamaz +3:09

12. de Baar (NLD) Renault +18:50

DNF Huzink (NLD) Renault

Celkově:

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 35:58:08

2. Nikolaev (RUS) Kamaz +10:18

3. Shibalov (RUS) Kamaz +44:27

4. Karginov (RUS) Kamaz +1:49:19

5. van Kasteren (NLD) Iveco +2:33:19

16. de Baar (NLD) Renault +12:56:08

Red

Red